Å være ny i barnehagen- tilvenning.

Erfaring viser det samme som forskningen: det er en god investering å ta seg god tid til tilvenning i barnehagen når barnet begynner. Barna vinner både sosialt og emosjonelt på at de får tid og tilstrekkelig støtte til å venne seg til det nye miljøet. Å begynne i barnehage er en stor omveltning, som kan ta tid. Målet med tilvenningsprosessen er at barnet skal føle seg trygg, både i forhold til de andre barna og personalet.

Tilvenningsprosessen:

Det må regnes minimum tre dager for tilvenning- i de aller fleste tilfeller vil det være nødvendig med lengre tid. Ved oppstart legger dere en plan for tilvenningen sammen, som tar utgangspunkt i hvert enkelte barns behov. Denne planen evalueres og vurderes av dere i fellesskap kontinuerlig. På grunn av behovet for fleksibilitet og stadig tilpasning er ikke planen skriftlig, men utformes i daglige samtaler sammen med dere foresatte. 


Den første dagen er barnet, sammen med forelder/foreldre i barnehagen et par timer.
Neste dag kan foreldrene forsøke å være borte en halv times tid.
Tredje dag forsøker vi at barnet sover i barnehagen.

Selv om arbeidsgiver normalt tilbyr tre dagers permisjon for foresatte i tilvenningstiden, er barn svært  forskjellige og trenger ulik tid på tilvenning. Noen barn trenger noen få dager før de er komfortable med barnehage- andre barn trenger uker, noen faktisk også måneder. Alt dette er helt normalt, selv om det kan være frustrerende for dere foreldre hvis tilvenningsprosessen tar lengre tid enn forventet. Tilvenning må ta den tiden det tar, og at det hjelper barnet at dere er tålmodige dere med prosessen, og ikke gir uttrykk for at det er noe "galt" med barnet fordi det bruker tid på å bli trygt. 

Regn uansett med noen tårer – noen barn venner seg aldri helt til at foreldrene forlater dem hver morgen, men har likevel gode dager i barnehagen. 

I starten er det beste for barnet med kontinuitet og forutsigbarhet, så ikke planlegg for lengre fravær i den første sårbare fasen. 

Kommunikasjonen men barnehagen er alltid viktig, men spesielt  i denne perioden- husk at ingen kan lese tanker, og at spørsmål, usikkerhet, behov og ønsker uttrykkes eksplisitt. 

Noen tips:

1. Ta barnets følelser på alvor.

Følelser i seg selv er ikke farlige. Å undertrykke følelser derimot, kan gi grobunn for psykisk uhelse. Vis at du forstår barnet og si for eksempel: «Jeg forstår at du er lei deg og skjønner at du aller helst ønsker å være sammen med meg. Jeg ønsker også å være hos deg, men nå jeg må på jobb. Tom er her og vil passe på deg». Vis barnet at du stoler på løsningen du har valgt for ditt barn om det skal være i barnehagen. 

2. Gå når du sier du skal gå.

Bli gjerne en stund i barnehagen, men når du først sier du skal gå, er det viktig at du gjør nettopp det.  Diskuter med barnehagen og bli enige om hvordan de best kan ta i mot ditt barn. Gjør det samme hver dag, det skaper forutsigbarhet og trygghet. Ikke gå uten at du har sagt tydelig farvel til barnet, det bidrar til utrygghet hos barnet, som også kan ha stor betydning for tilliten barnet ditt får til deg. 

3. Fortell når du kommer tilbake og hold det du lover.

Selv om barnet er lite og ikke har samme forståelse av tid som eldre barn, vil det etter hvert forstå. Ikke si at du kommer snart, for det gjør du ikke.

4. La barnet få beholde smokk eller kosebamse ved avskjed.

Det er godt for barnet å ha noe trygt å trøste seg med, og overgangsobjekter kan representere trygghet for barnet ditt. Bli enig om en gradvis avvenning med barnehagen etterhvert som barnet er trygt. Det viktigste i denne perioden er ikke å slutte med smokk, men å trygges på sin nye omsorgssituasjon. 

5. Klamrer barnet seg til deg og nekter å slippe, er det beste for barnet at det er du som foresatt som løsner grepet og overleverer det til ett trygt fang. Gi gjerne utrykk for at du forstår at dette er vanskelig. Da bidrar du til at barnet føler seg forstått og det slipper å oppleve at det er den ansatte i barnehagen som  «røver» fra det tryggheten.

6. Trygg deg selv

Ikke vær redd for å ringe barnehagen og spør hvordan det går. Vær også trygg på at barnehagen gir deg oppdateringer når de har mulighet - oppmerksomhet rettet mot ditt barn er viktigere i denne perioden enn oppmerksomhet rettet mot telefon og sms. 

7. La barnet om mulig ha kortere dager i barnehagen de første ukene.

Finn måter å organisere den første tiden på som tar høyde for at barnet er i en helt ny situasjon, som for barnet er en enorm overgang. Å begynne i barnehage gjør de aller fleste barn i Norge- det betyr allikevel ikke at det er svært krevende emosjonelt for barnet (og mest sannsynlig også dere). Finn løsninger med arbeidsgiver i denne perioden- er dere flere enn en forelder, kan det være lurt at en starter tidlig på jobb, for å kunne hente tidlig, en annen starter sent på jobb for å kunne levere sent. Vurder eventuelt ubetalt permisjon i en periode hvis dette ikke lar seg gjøre. 

Prioriter god tid sammen med barnet på ettermiddag og kveld.

8. Snakk positivt om og forhold deg til alle ansatte barnet møter i barnehagen.

Barnet får ved oppstart en kontaktperson å forholde seg til som en del av planen barnehagen legger sammen med dere. Men barn er ulike, og velger kanskje en annen enn den barnehagen hadde planlagt. Det er viktig for en trygg og god tilknytning at barnets signaler tas på alvor, og at personalet får mulighet til å bli kjent med barnet. Kontaktpersonen er dessverre ikke alltid til stede, og det er viktig at barnet gjør seg positive erfaringer med hele personalgruppen. Ved å snakke positivt om alle, og henvende deg til alle i personalgruppen, bidrar du til at det blir enklere for barnet å bli trygg på hele personalgruppen på avdelingen.